Be Heppie-Heppie in de klas.

Be Heppie.
Aandachttraining Heppie in de klas!

Combinatie van Dans-Bewegen en Mindfulness voor het basisonderwijs en naschoolse opvang.
Al een aantal jaren dans ik met veel plezier en werk ik veel met kinderen.
Door veranderingen in ons systeem denk hierbij aan computers en vooral de telefoons wat op zich al een computer is, blijven kinderen veel in hun hoofd zitten, praten ruzies uit via WhatsApp en valt de normale communicatie weg want we zijn druk met al de sociale media om ons heen, zijn veel binnen en bewegen veel te weinig.

Ik ben opzoek gegaan naar een combinatie die mij aansprak om kinderen bewuster te laten worden van zichzelf en hun omgeving door middel van bewegen (dans), rek- en strekoefeningen (yoga) en mindfulness (gedachten). Deze combinatie ben ik de afgelopen maanden in praktijk gaan brengen bij basisschool De Ouverture.
Hieruit is een volledige workshop voor leerkrachten en pedagogische medewerkers ontstaan, train de trainers.

Train de trainer

Bewustwording van het lijf, de gedachten en het staan in het hier en nu zijn begrippen waarin de kinderen zich niet meer in verdiepen maar wel zo belangrijk zijn voor hun verdere leven.
Bewustwording van wat je doet en voelt in het NU, door een combi van dans, bewegen en mind willen we elk kind bewust laten worden van hun eigen doen en kunnen.

Mindsetting ook wel mindfulness is de techniek om met aandacht te (leren) leven. Met behulp van aandachttraining in de klas of in het speellokaal ervaren kinderen hoe zij bewust om kunnen gaan met spanning en stress.
Ze leren hoe zij moeten omgaan met hun aandacht, hun concentratie en dat ze zich daarin kunnen trainen.
Zo leren ze dat ze niet altijd hoeven te reageren op alles wat ze ervaren. Als ze dit eenmaal geleerd hebben, zijn leerlingen minder impulsief en kunnen ze zich beter concentreren en hun aandacht beter en langer richten op een specifieke taak.

Onderzoek aan de Universiteit van Amsterdam heeft aangetoond dat mindfulness positieve effecten heeft op:
– weerbaarheid
– tegen stress
– beter functioneren
– leerlingen piekeren minder
– zijn zich bewuster van hun emoties en van een ander
– oordelen minder snel over zichzelf en anderen
– ervaren meer geluksgevoelens
– ervaren hun leven meer en meer als begrijpelijk, hanteerbaar en betekenisvol

Elk kind heeft de behoefte aan zelfvertrouwen en te mogen zijn zoals hij is!

Hoe fijn zou het zijn als u dit stukje bewust zijn… bewust kan meegeven.

Mocht u naar aanleiding van bovenstaande nog vragen hebben of stelt u op prijs op een persoonlijk gesprek, kunt u mij bereiken via hildavanderburgh@live.nl of op telefoonnummer 06-10088424.