Voordelen wandelen langs het strand

Afgezien van het prachtige uitzicht op de zee en de ruimte wat het met zich mee brengt zijn er veel gezondheidsvoordelen van wandelen op het strand.

•  Lopen in zand vergt meer inspanning dan lopen op een hard oppervlak. Je spieren en pezen zullen harder werken.
•  Lopen in een langzamer tempo terwijl je voeten in het zand zinken vereist meer inspanning dan hardlopen of zelfs joggen.
•  Lopen in zand vereist 2,1 tot 2,7 keer meer energie dan lopen op harde oppervlakken.
•  Wandelen op een strand in het zand is zo ontspannend dat de meeste mensen verder lopen dan normaal.
•  In plaats van je gewrichten en voeten op harde stoepen te beuken, fungeert zand als een natuurlijk kussen.
•  Studies zeggen dat de meesten van ons onze vitamine D-deficiëntie hebben. Tijdens het wandelen geniet u van de natuurlijke vitamine D uit
uit de zon.
•  Brengt ons weer in contact met de schoonheid van de natuur die helpt om stress te verminderen.
•  Voor de meesten van ons is het verbranden van calorieën een van de voordelen van elke oefening.
Een van de belangrijkste voordelen van het lopen op een strand is dat je 20 tot 50 procent meer calorieën gebruikt dan wanneer je met
hetzelfde tempo op een hard oppervlak zou lopen. Draag geschikte schoenen als u over lange afstanden in het zand loopt.

Wel is er voorzichtigheid geboden bij knie- en enkel blessures, zorg voor goede schoenen en sokken.
Deelname is dan ook op eigen risico en zorg vooral dat u luistert naar uw eigen lichaam.

Vergeet niet dat een van de vele voordelen van wandelen op het strand is dat wandelen ontspannend is, dus vergeet niet te stoppen en een mooie schelp op te halen, de golven en de branding, en de altijd veranderende kleuren van het water en de lucht op te merken.