Winterzwemmen & Koude training een andere tak van sport!

Een koude douche of starten met een koude dip in je dagelijks leven roept bij veel mensen veel weerstand op.
Toch is er veel wetenschappelijk onderzoek naar kou gedaan.

Waar het goed voor is?
* Kou zorgt voor een afname van stress en depressie
* Kou helpt met het remmen van ontstekingen
* Kou draagt bij aan gewichtsverlies
* Kou zorgt dat je immuniteit een enorme boost krijgt
* Kou geeft je een ENORME wilskracht
* Kou houdt je hart gezond en traint je bloedvaten.

Winterzwemmen is een manier om je wintergezondheid te verbeteren en te genieten van de positieve effecten van de natuurlijke ervaring. In drie weken training ontdek je de fysieke en mentale voordelen van mindset, ademhalingstechnieken, beweging en de positieve effecten van winterzwemmen. Ontdek welk type koude training het beste voor jouw werkt. De oefeningen worden stap voor stap gedaan om langzaam te acclimatiseren aan het koude water. Ontdek zelf hoe je vanuit ontspanning het koude water kan trotseren.

Voor het goed begeleiden van koude trainingen en winterzwemmen behaalde ik tot twee keer toe  mijn certificaat koude trainster bij initiator Ewout Staartjes op Nederlandse bodem het mooie Friesland, maar de kers op de taart was het mooie Noorwegen.
Voor mij heeft  winterzwemmen mijn leven enorm verrijkt. Dit betekent dat ik minder in mijn hoofd leef en meer in contact met mijn lichaam ben. Het effect is dat ik meer op mijn grenzen kan letten, meer kan rusten en beter kan ontspannen. Ik vind het leuk om anderen te helpen deze te ontdekken door middel van coaching en workshops.

Waar staat de term ‘koudetraining’ voor?
Koude training gaat over technieken waarbij jij je kortstondig blootstelt aan koude met het doel om er mentaal en fysiek sterker van te worden. Er is een onderscheid tussen intensieve en lichte koude training. Met intensieve koude training bedoelen we kortstondig dippen en zwemmen in ijswater of koud water. De lichte vormen van koude training zoals: kortstondig koud afdouchen, een emmergieting of een kort wandeling maken waarbij jij je wat minder warm aankleed dan normaal.

De traditionele koude training kent 5 methodes: emmergieting, dompelen, winterzwemmen, dampen (banja/sauna) en lucht-douchen. Hoe gek het ook klinkt maar bij koude training en winterzwemmen is de methode mildheid en geleidelijkheid.
Het doel is gezondheid en het is de kunst om je mindset zodanig te maken dat je een veilige en gezonde dosis kou krijgt.

Kenmerkend voor de eeuwenoude koude traditie uit Siberië, Rusland en Oekraïne:

* Gezonde dosis, een gezonde dosis kou is zeer individueel.
* Geleidelijkheid, mee met de seizoenen.
* Warm lichaam dat je je lichaam eerst goed opgewarmd voordat je de kou.
* Blijf bewegen in “stil water” = meer of plas – voor de zee, ijswakken en in een ijsbad zit je stil, ook beginners zitten in eerste instantie stil.
* Navoelen. Na afloop beweeg je jezelf weer warm en is warme drank een aanrader.
Wil je ontdekken welke winterzwemstijlen er zijn en welke ademhalings- en beweegtechnieken je in je training kunt integreren? Sluit je dan aan bij één van mijn trainingen. Tevens bied ik ook ijsbad workshops en winterzwemtrainingen voor bedrijven op locatie.

Het verschil van de Wim Hof methode en de Traditie van Koude harding:
Bij de Wim Hof methode staan 3 pijlers aan kop:                       
* Blootstelling aan kou. Training van het hart en vaatstelsel, een versterkt immuunsysteem
* Ademhaling. We ademen altijd, maar we zijn ons meestal niet bewust van de kracht ervan
* Mindset. Wanneer je je mindset verandert, stel je jezelf open voor nieuwe mogelijkheden. Je staat jezelf toe om verschillende opties te verkennen en nieuwe kansen te overwegen.

Beide methodes hebben hetzelfde doel om zowel fysiek als mentaal sterker in het dagelijks leven te staan om ons immuunsysteem te versterken maar vooral jezelf te “harden” met een gezonde dosis kou!

Het allerbelangrijkste is dat je gaat geloven dat alles mogelijk is…start HIER je coole kikker douche challenge bereid je voor op koude-harding en ervaar wat kou met jou kan doen zowel fysiek als mentaal.

Basistraining: Veilig Winterzwemmen (dippen)

Met het volgen van deze workshop onder gediplomeerde deskundigheid komen er diverse onderdelen aan bod over de kennis over kou, omdat er een dunne scheidslijn loopt tussen een gezonde dosis kou en een ongezonde overdosis.
Basis Training 3 dagdelen of 1 dag najaar 2024.

Uniek in Nederland…Retraite in Koude Kracht!

Een weekend waarin jij je onderdompel in kou en waarin je de eeuwenoude traditie leert kennen van harding met kou & hitte.
Laat je deze dagen verrassen.
Het doel is gezondheid en het is de kunst om je mindset zodanig te maken dat je een veilige en gezonde dosis kou krijgt, en die is meestal korter dan je denkt.

Koude retraites worden verzorgt in het “koude” seizoen van oktober t/m maart.
Datums volgt najaar 2024. Meer Informatie kunt u vinden op koude retraite
Wil je met familie of een vriendengroep jezelf onderdompelen met kou,  informeer dan vrijblijvend naar de mogelijkheden.
Email: hildavanderburgh@live.nl of telefonisch 06-10088424.

Walrusclub

In Siberië, Rusland en Oekraïne bestaat een eeuwenoude traditie met koude harding. Al in het jaar 906 werd melding gemaakt van ijszwemmen.
Dit ijs- ofwel winterzwemmen is ontstaan vanuit de diepgewortelde banja (sauna) en badhuizen cultuur in Rusland. Verder hebben de Sovjet autoriteiten sinds de jaren 30 van de vorige eeuw regelmatig campagnes gevoerd om te werken aan je gezondheid. Jezelf harden met ijswater was daar een belangrijk onderdeel van. Sinds die tijd zijn door het hele land zogenaamde Walrusclubs opgericht die wekelijks een wak maken om te gaan zwemmen. Inmiddels is dat gemeengoed geworden en kent elke stad in Rusland, Belarus, Oekraïne en Siberië zijn eigen Walrusclub. 

Lees Tip Helende Kou van Auteur Ewout Staartjes